ZOOT je největším českým e-shopem s módou, který si získal své zákazníky svým přátelským a 'free' přístupem. Za srdce módychtivých se ZOOTu podařilo chytit především přelomovou dopravou zdarma bez omezení výše útraty za nákup a také svými 'Výdejnami radosti', které měly spojit on-line nakupování s možností vyzkoušet si oblečení na výdejně zdarma.
Společnost začala s podnikáním roku 2010, kdy vznikla jako sociální obchodní platforma, která měla za úkol spojovat lidským přístupem fanoušky s jejich oblíbenými značkami. Tento koncept však neuspěl a ZOOT zažil rozkvět až když se jeho zakladatelé Josef Havelka a Ladislav Trpák v roce 2012 rozhodli, že půjdou cestou on-line prodeje módy.
ZOOT zažíval boom v roce 2015, kdy se jeho tržby vyšplahly na rekordních 450 milionů korun, přičemž ještě v roce 2014 tržby firmy činily 180 milionů korun. V roce 2016 byl díky svému rakotvému vzestupu a svému originálnímu přístupu k zákazníkovi vyhlášen nejinovativnějším počinem roku v oblasti českého e-commerce.
V době největšího rozmachu ZOOT disponoval 33 Výdejnami radosti. 17 z nich bylo v České republice, 7 na Slovensku a 9 v Rumunsku. Tehdy Ladislav Trpák plánoval otevření dalších a navíc chtěl s firmou expandovat ještě do Maďarska a Polska. Roku 2016 tržby firmy překročily 700 milionů korun a ZOOT se poprvé dostal do černých čísel s hrubým ziskem necelé 3 miliony korun.
Raketový vzestup však v roce 2018 vystřídal celkem rychlý pád společnosti. ZOOT tehdy vykázal ztráty přes 55 milionů korun. Neúspěch vedení společnosti přisuzovalo neobvyklému počasí, které se projevilo nadprůměrným teplem v době povánočních výprodejů, poté teplotně podprůměrným jarem, které vystřídaly nadprůměrné letní teploty.
Firma byla nucena centralizovat obchod na Slovensku a v Rumunsku zpět do České republiky a zavřít několik Výdejen radosti. Součástí snížení nákladů bylo i propouštění zaměstnanců, které již v prvním čtvrtletí roku 2018 dosáhlo 12 %. ZOOT přehodnotil svou marketingovou strategii se kterou v roce 2012 vstupoval na trh a kvůli vysoké vratkovosti zboží zavedl koncept 'zodpovědného nakupování'. Firma novou strategií zrušila dopravu zdarma a omezila mimo jiné i počet zboží, které lze na e-shopu vložit do košíku.
V současnosti je osud firmy nejistý. ZOOTu hrozí insolvence a momentálně se nachází v tříměsíční ochranné lhůtě před věřiteli, která má firmě poskytnout čas na restrukturalizaci. Celkový dluh firmy dosahuje téměř půl miliardy korun. Mezi hlavní věřitele firmy patří společnost Natland Finance, která bude mít rozhodující slovo při řešení osudu firmy po uplynutí moratoria.
ZOOT má 28 výdejních míst.